12 de juny del 2012

El joc del Txuca Ruma

Aquest joc de solitari sembla tenir un origen incert que es situa pel sud-est asiàtic (Índia, Indonèsia...). Encara que algunes fonts asseguren que el seu inventor és el matemàtic francès de finals del segle XIX Édouard Lucas (també creador del joc de les Torres d'Hanoi).

És un joc del tipus mancala en els que el moviment recorda la sembra de llavors. En el Txuca Ruma el tauler té cinc forats. Quatre, que direm "normals", tenen dues llavors i el darrer, el ruma, no en té cap. Justament l'objectiu és posar les vuit fitxes inicials en el ruma, seguint les regles concretes del joc.

En aquest solitari, tot i no ser especialment difícil, convé procedir de forma ordenada i sistemàtica per trobar la solució, que, com veurem, és única.

T'animes a jugar?
En comptes de jugar en un tauler allargat ho farem en un de circular, ja que el moviment és cíclic. Les regles són les següents:
  • El moviment bàsic, la sembra, consisteix en agafar les fitxes d'un forat i anar-les dipositant, d'una en una, en els forats següents. El moviment és en el sentit de les busques del rellotge.
  • La darrera llavor pot "acabar" de tres maneres i, segons on caigui, eseguirà d'una manera o una altra.
    • Si acaba en un forat "normal" i que conté fitxes, es tornen a agafar totes i es segueix el moviment.
    • Si acaba en un forat "normal" on no hi havia cap fitxa el joc s'ha acabat: no hem resolt el solitari i cal tornar a començar.
    • Si acaba al ruma es continua el joc triant, per començar el moviment, qualsevol forat ple dels quatre "normals".
  • El solitari s'ha resolt quan s'han col·locat les vuit llavors en el ruma.
Pots mirar en aquesta animació alguns exemples de moviments.


Ara toca jugar. Millor fes-ho amb fitxes. Si no tens aquest applet (flash) que funciona de la següent manera:
  • Selecciona la lletra de la casella que vols jugar.
  • Clica per ordre a sobre de cadascuna de les caselles on vulguis sembrar la fitxa.
  • Cada vegada que hagis de continuar movent repeteix el procés anterior.
  • Si has de tornar a començar reinicia el joc.
L'applet no controla si fas correctament els moviments. Només t'ajuda a no córrer a l'armari a buscar fitxes. Tot i així, és molt millor que tu mateix et dibuixis un tauler i hi juguis.


Un bon camí a seguir

Si no anotem què anem fent, és possible que repetim moltes jugades. El més idoni és anotar-ho fent un diagrama en arbre que reculli les diferents opcions que es tenen cada vegada. Aquest podria ser un exemple de com començaria el diagrama del nostre joc.
 
En aquest tros de diagrama (fet online a la web Mind Map) es poden veure algunes coses:
  • que al començament tenim, quatre opcions: A, B, C i D.
  • que no estan estudiades encara ni B ni D.
  • que l'opció A ens porta obligatòriament a C i després a A i que aquí s'acaba sense solucionar el joc (hem posat "NO" al final de la línia)
  • que jugar des de C porta al ruma i que després podem continuar triant A, B o D.
El diagrama es pot simplificar si no se anoten els passos obligatoris, com els que ens indica la línia que surt d'A (hem eliminat C i A perquè eren continuacions obligades de la jugada).

Cal una mica de paciència però segur que trobes la solució.

I si no..... aquí tens el diagrama complet del joc. Però resisteix la temptació de mirar-ho!!


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada